Zimní přechod přes Fatry - 2.díl

úvodní foto Pokračování fatranského putování, tentokrát přes část Malé Fatry.

Cesta na Chatu pod Chlebom

Velká Fatra od Chlebu při západu slunce.

Ráno se budíme nenásilně a po snídani vyrážíme v 9:30 na nedalekou vlakovou zastávku Ružomberok Rybárpole. Z mírně zpožděného osobáku vystupujeme v 10:45 na zastáce Šůtovo, přímo u vodní nádrže Krpelany. Začíná zde zelená turistická značka, které se budeme držet. Nejdřív jdeme kousek po krajnici velké rušné silnice E50 a pak procházíme vesnicí Šútovo nad kterou se tyčí sluncem ozářená, sněhem pokrytá hora Chleb. Za vesnicí končí asfalt, cesta dál je však krásně udupaná. V pravé poledne procházíme rozcestí Zajacová, právě zde probíhá překládka zboží na rolbu, která ho doveze až na Chatu pod Chlebom. Pohodlně pokračujeme po široké uježděné cestě, kousek za prudkou zatáčkou odpojující cestu od potoka odbočuje značka do leva na prudkou lesní pěšinu, cesta je tvrdá a uklouzaná. Ideální pozice pro sestup je v tomto případě asi sezení. My však jdeme nahoru. Od rozcestníku s názvem Ploštiny stoupáme k chatě už rovně po sjezdovce, která dnes slouží asi už jen skialpinistům, vlek už není v provozu. Konečně se objevují výhledy, nejdřív na Velkou Fatru, pak i na Tatry.

Pod Chlebom i na Chlebu

Barevná obloha nad Velkým Kriváněm.

Na Chatu pod Chlebom přicházíme ve 14:20 a zařizujeme ubytování na povale v podkroví za 8E, jsme tu asi první, nahoře je i krásně teplo. Čas je dobrý a tak si čekání na večerní dobývání vrcholu krátíme pivkem. V 16 hodin vyrážíme na vrchol Chlebu, nejdeme po turistické, ale po zřetelně vyšlapané zkratce přímo na vrchol, který má 1645 m.n.m.. Počasí je takové podivné, inverzní oblačnost máme pod sebou a nad námi je i decentní vysoká oblačnost. Lepší viditelnost jsem tu asi ještě nikdy neměl a tak se kocháme super výhledy při západu sluníčka. Jasně že vidíme Tatry, Velkou Fatru, Malou Fatru, na které jsme, Oravské Beskydy a naše Moravskoslezské Beskydy, ale bezpečně vidím i jesenický Praděd. Po návratu k chatě si ještě užíváme barevné představení na obloze, které vytváří slunce s pomocí mraků a pak také i pivko a dobrou večeři. V chatě je dnes docela mrtvo, dost mě to překvapuje, spát se jde brzo.

Přes Velký Kriváň na sedlo Bublen

Malý Kriváň z Velkého.

Ráno vstáváme včas a tak stíháme kýčovitý východ slunce nad Tatrami, následuje snídaně a vynikající štrúdl. Něco po osmé vyrážíme po tyčích na Snilovské sedlo, terén je umrzlý a kluzký, mačky nemáme a tak se podělíme o jedny nesmeky, každý jeden. Ze sedla pokračujeme po tyčích, jinak po červené na Velký Kriváň, na hřebeni již pěkně fouká. Krosny necháváme rozcestí na hraně Kriváně a samotný vrchol dobýváme na lehko. Je to tu pěkně zledovatělý, takže musíme opatrně. Těsně po deváté si už užíváme výhledů z nejvyšší hory Malé Fatry – Velkého Kriváně (1708m.n.m.). Vítr nás však brzo zahání zpět a tak se vracíme k batohům na hřeben. Vracíme se dost pomalu, po ledu to klouže a s jedním nesmekem to není ono. Z hrany pokračujeme dál na západ, na Pekelník a přes něj se jde už docela dobře, zato sestup do sedla Bublen je opět samý led.

Závěr putování

Panorama z Velkého Kriváňe směrem k Rozsutcům a Vysokým Tatrám.

Na sedle jsme v 10 hodin, předpoklady o schůdnosti terénu na hřebeni se naplnily a tak se rozhodujeme nepokračovat přes poměrně ostrý hřebínek Malého Kriváně a Biele skaly, ale volíme sestup z hřebene po zelené do Belé směr sever. Jdeme kousek nahoru, aby hned následoval sestup. Držíme se tyčí, které nekopírují jinak zelenou značku, není to tu tak vychozené a navíc se brzo boříme v prašanu. Konečně přichází čas vytáhnout sněžnice. Vrchol Hole traverzujeme a při následném sestupu do Sedla na Koni si konečně užíváme to správné sněžnicové rochnění po kolena v prašanu. Za sedlem už mizíme do lesa, klesáme nejdřív po pěšině, pak po větší cestě, po které dojdeme až do doliny Malá Bránica. Sněžnice jdou dolů a dál, už po rovině po uježděné cestě, docházíme k silnici z Terchové na autobusovou zastávku Belá, Bránica, na hodinkách mám 12:40. Tady končí naše putování. Čeká nás už jen cesta autobusem do Žiliny, a pak několik plzní v jídelním voze při cestě po železnici k domovu. Sláva turismu!

Základní informace o trase

Délka trasy 25 km
Čas výletu 10 hodin
Maximální výška 1708 m n.m.
Minimální výška 450 m n.m.
Převýšení 1258 m
Výchozí bod Šútovo
Cílový bod Belá - Bránica
Významné body trasy Chata pod Chlebom
Turistická značka zelená/červená/zelená
Náročnost střední
Způsob zdolání trasy pěší
Přepravy do výchozího bodu vlak (Ružomberok-Šútovo)
Přepravy z cílového bodu bus (Belá-Žilina)
Čas přepravy 30min (Ružomberok - Šútovo), 35min (Belá - Žilina)

Zdroje:

Vzpomínky autora, mapy.cz

Foto/Video:

Jan Kolář, Vladimír Kolář

Jan Kolář

Diskuze k článku

Soubory:

Akce:

Facebook staňte se našimi fanoušky